22 newspapers suspend Sunday edition to protests press clampdown

Daily Star, Egypt

By Yasmine Saleh
First Published: October 7, 2007

CAIRO: A total of 22 independent and oppositiily newspapers did not publish on
Sunday in protest of the lengthy jail sentencesmtdyg handed down to several journalists.

The newspapers wehAd-Masry Al-Youm, Al-Badil, Al-Dostour, Al-Osbou, Al-Fajr, Al-Midan,
Al-Forsan, Sout Al-Omah, Al-Ahali, Al-Mogaz, Al-Arabi Al-Nassery, Al-Gamaheer, Al-
Karama, Nahdat Masr, Al-Nahar, Al-Alam Al-Youm, Al-Mawqef Al-Arabi, Al-Mal, Al-
Khamis, Al-Ahrar, Al-Wafd and Al Ghad.

"The newspapers’ position is a very good and [phcgest] is positive," Hafez Abu Saeda,
director of the Egyptian Organization for Human lRgy(EOHR), toldDaily News Egypt.

Abu Saeda added that this form of protest shoutdaseen in a negative light, as some
believe it to be. “On the contrary, it is positimed has been carried out successfully. [It] will
definitely force the government to take action.”

The protest came one week after the postponemeitdbstour editor Ibrahim Eissa's trial,
at the request of his lawyers who asked for mone tio investigate the nine lawsuits filed
against him.

Eissa is accused pliblishing wrong information about the president’s health gptading
rumors that threatened foreign investments in Egpptcaused public panic. Eight other
lawsuits were filed by lawyers affiliated with thational Democratic Party (NDP) accusing
Eissa of "causing them emotional damage" afteriphiblg these rumors.

Two weeks ago, Adel Hammouda, edito®fFajr weekly, Wael Al-lbrashy, editor cgout
Al-Omah weekly, and Abd Al-Halim Kandil, former editor 8f-Karama newspaper, along
with Eissa were all sentenced to a year in prisehaalLE 20,000 fine for intentionally
insulting President Mubarak, his son and the ruiagy.

The chief editor oAl-Wafd newspaper, Anwar Al-Hawari, as well as MahmoudeBaand
Amir Salem — two journalists at the same newspapeaiso received a two-year jail
sentence for misquoting the Minister of Justice.

Al-Badil editor Mohammed Sayyed Said is also fagangsecution for writing about
President Hosni Mubarak's health.

Despite the fact that this clampdown came withengpan of a couple of weeks, it was met
with little action from the Press Syndicate andNMhaistry of Information.

Last Thursday, Al-Osbou editor Mostafa Bakry wratontpage article confirming that his
newspaper would join the strike.



The article criticized the Press Syndicate for posing a meeting that was supposed to take
place with members of a specialized committee, elkag the journalists on the Syndicate’s
board of trustees.

The newspaper held the Press Syndicate fully resplenfor not standing up for journalists
during their time of need.

Al-Masry Al-Youm newspaper published a similar staent on the front page of its Saturday
issue, saying they will not print on Sunday for faée of freedom of the press and against the
indictment of 11 journalists.

In the statement, the paper cited that the reasomot issuing a Sunday edition is because "it
is the elder sister to all Egyptian newspaperg, iathe number one newspaper in terms of
circulation and credibility."

The statement added that the newspaper is alsestirgg the strictecurity siege imposed by
the government on information.

"Al-Masry Al-Youm also protests against the National DemocraticyRhdt only supports the
national and government newspaperal-Masry Al-Youm protests against state-run
newspapers which fill their coffers with taxpayemsiney and seek only to please one person
as if he is the whole nation, the earth, the pedpkewater and the sky," read the statement.

Finally, Al-Masry Al-Youm said that by participating in the strike, it iof@sting against state
security, the Press Syndicate as well as the Egyjinliticalsystem “that has reached its
worst stages.”

On his part, Abu Saeda denounced the imprisonnfgatimalists, and said that the state of
press freedom has deteriorated to reach an allltme



